Ajankohtaista

Ajankohtaista

PTS Magazine - Vanajan vanavedessä


26.06.2023

Kotimainen Vanaja saattaa olla vieras automerkki ainakin monelle nuoremmalle automiehelle. Vanajan kunnassa valmistetut autot muistetaan kuitenkin asiakaslähtöisesti valmistettuina ja laadukkaina työkaluina. Tehtaan historia juontaa juurensa 80 vuoden taakse. 
 
Jatkosotaa käyvässä Suomessa kannettiin huolta ajoneuvopulasta, jonka varjolla Puolustusvoimat yhdessä yksityisten toimijoiden kanssa alkoivat kartoittaa mahdollisuutta ajoneuvotuotannon käynnistämiseksi. Asiat pyörähtivät käyntiin liukkaasti ja keväällä 1943 perustettiinkin Yhteissisu Oy, jonka oli määrä rakentaa Vanajan kuntaan Hämeenlinnan kainaloon uusi autotehdas. Ensimmäiseksi asiakkaaksi valikoitui Puolustusministeriö, joka tilasi heti ison joukon kalustoa sotatoimia varten. Tehtaan rakennustyöt veivät kuitenkin oman aikansa ja ensimmäinen Vanajan tehtaalla koottu auto, Sisun toimittamista osista koottu auto valmistuikin vasta kesällä 1945.  
Tässä vaiheessa kovapanosammunnat olivat jo lakanneet, joskin Puolustusministeriö oli edelleen vailla tilaamiaan autoja. Myöhästymisestä johtuen tehdyt tilaussopimukset irtisanottiin. Vuoden 1948 yhtiökokouksessa päätettiin yhtiön nimenmuutoksesta ja jatkossa yhtiö tunnettiin Vanajan Autotehdas Oy:nä. Autotehtaan toiminta piristyi vähitellen ja markkinoille tuotiin kuorma-autojen ohella myös linja-autoalustoja, joissa oli lukuisia uusia teknisiä ratkaisuja. Yksi näistä on edelleenkin legendaarista mainetta nauttiva täyden kuorman nostava nostoteli.  
Vanajalla oli vahva asema kotimarkkinoilla Suomessa, mutta myös vientimarkkinoilla oli useita lupaavia päänavauksia. Vanajan tehtaalla valmistuneita autoja on toimitettu muun muassa Turkkiin, Espanjaan sekä Kreikkaan. 1960-luvun lopulla Vanaja fuusioitiin Sisun kanssa, mikä johti Vanajan tuoteperheen katoamiseen. Viimeinen Vanaja, Lokomolle toimitettu nosturiauton alusta valmistui vuoden 1971 lopulla.  
 
Perintö elää edelleen 
Vanajan Autotehtaan verrattain lyhyen historian aikana ehti valmistua reilut 7000 ajoneuvoa, joista tällä hetkellä liikenteessä ja ajokuntoisena on muutamia kymmeniä yksilöitä. Yksi näistä selviytyjistä viettää eläkepäiviään Esko Pohjolan huomassa Ylöjärven Siivikkalassa. 
”Ostin tämän varsin huonoon kuntoon päässeen ajokin kesällä 2005”, kertoo Esko vuoden 1967 A6/47 -Vanajastaan.  
Eskon tietojen mukaan auton ensimmäinen omistaja ajoi hiekkaa ja propsia Pohjois-Karjalassa, mistä auto kulkeutui Porvooseen ja edelleen Hämeenlinnan kautta Lempäälään. Autolla oli vuosien 1967 ja 1972 aikana kaikkiaan kuusi eri omistajaa. Ennen päätymistä Eskon osaaviin käsiin, sai auto seistä sijoillaan metsässä liki kolmen vuosikymmenen ajan.  
”Auto oli varsin surkeassa kunnossa, mutta ei se toisaalta ollut kalliskaan. Vaimo sanoi, että saan ostaa itselleni auton, mutta pankkitilille en saisi koskea. Tyhjensin takapihalta rautaromua ja niistä saaduilla varoilla pääsin kiinni Vanajaan”, kertoo Esko projektistaan.  
”Entisöintityön aikana selvisi, että autolla oli ajettu kolari, sillä runkoa oli paikattu ja ovet olivat vuotta uudemmasta autosta. Autoa oli loppuvuosien aikana siirretty kaivinkoneen kauhalla, mikä ei ainakaan helpottanut entisöintiä. Jopa hansikaslokero on tehty uudestaan, koska edellinen oli pahoin ruostunut”, kuvailee Esko projektin laajuutta.  
Myös teknisiin komponentteihin jouduttiin tekemään laajoja toimia; moottori, vaihteisto ja perä käytiin kauttaaltaan läpi projektin aikana.  
 
Harrastamisen monet piirteet 
Eskon mukaan projekti vaati aikaa kymmenkunta vuotta. Tuloksena on eilispäivästä muistuttava perinneauto, mutta myös laaja ystäväpiiri, joka haluaa vaalia kotimaisen ajoneuvotuotannon historiaa.  
”Vuosien saatossa puhelimeen on kertynyt huomattava määrä alan harrastajien yhteystietoja. Harrastajilla on valtava määrä tietoa ja osaamista kotimaisista autoista ja lopulta monesta harrastajasta on sittemmin tullut myös läheinen ystävä”, kertoo Esko harrastamisen laajemmasta vaikutuksesta. 
Power Truck Shown veteraaniautonäyttelystä on muodostunut Veteraanikuorma-autoseura ry:n puheenjohtajana toimivalle Eskolle yksi kesän kohokohdista. Tällä kertaa odotukset ovat aiempaa korkeammalla, sillä Power Parkin nurmialueelle halutaan tällä kerralla tuoda aiempaa laajempi kattaus Vanaja-kalustoa ja autotehtaan historiaan liittyvää oheismateriaalia.

Teksti Ari Perttilä

 

 


Takaisin uutisiin
Yhteistyössä

 

Blåkläder

 

Mainosvarikko Kauhava Pohjanmaan Osuuspankki
Ajolinja Mascus Lippu.fi
Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä